onsdag 15 februari 2012

Proportioner i våra kroppar och kläder

"Den vitruvianska mannen" av da Vinci
En stilfull klädsel och kropp handlar inte om att se ut på ett visst sätt. När det gäller den personliga stylingen gäller det att balansera din kropp så att den ser ut att ha "rätt proportioner". Dessa proportioner har inget att göra med idéal eller trender utan om den balans som ögat tycker ser harmonisk ut. Redan på 1400-talet fascinerades konstnären och vetenskapsmannen Leonardo da Vici av just människans kroppsliga proportioner. Hans modell står sig än idag, men illustreras på ett lite annat sätt.


Kortfattat kan vi säga att en balanserad kropp längdmässigt kan delas upp i 8 lika stora områden - som synes på bilden nedan.
Benen från grenen mätt och ner till fötterna motsvara halva kroppslängden och  överkroppen från huvudet ner till grenen står för den andra halvan.
Du kan vara lång mätt i centimetrar, men ha korta ben i förhållande till din längd, eller tvärtom vara korväxt och ha långa ben. Proportionerna har ingenting att göra med hur lång eller hur kraftig du är utan ses som förhållanden mellan kroppsdelarna i just din kropp.


Våra ögon söker symetri och balans hos våra kroppar, och det kan vi skapa med hjälp av kläderna och genom att balansera upp kroppens proportioner. Titta på denna långa och smala kvinna nedan:


Hennes tröja är alldeles för lång. Ögat tror att hennes midja sitter under skinkorna. Dessutom är byxbenen för korta, vilket förstärker den långa överkroppen. Den djupa, hängande urringningen och hennes kutryggiga hållning gör att överdelen ännu mer dras ner och ser lång och "tråkig" ut. Jämför med kvinnan här under:


Hon bär en normallång tröja som gör att hennes proportioner ser normala och balanserade ut. Det ger hela henne ett lyft.

7 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att följa dina tankar här. Jag har ansett att jag har haft öga för vad som passar just mig och trollat med min kropps former så det har sett snyggt ut. Men genom utmattning och på det ökat omfång kring mage, höfter och bak har jag helt tappat lusten och bryr mig inte och på det viset hittar jag inte längre det som passar mig. Inte så roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert fortfarande öga för det, men har tappat lust och inspiration på grund av din situation. Vad tror du händer om du medvetet börjar tänka på det igen? Kanske kan det få dig att må bättre och ge dit lite energi tillbaka?

      Radera
  2. Åh va intressant det är precis det här som jag så gärna vill veta mer om. Jag ser vekligen fram emot att följa denna blogg =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra Catharina! Du är varmt välkommen här och jag hoppas att du kommer att få massor med inspiration.

      Radera
  3. breda höfter och korta ben.
    stor byst - raka breda axlar.
    former åt alla håll.
    dock märker jag nu vid denna ålder (?)
    att rumpan plattas ut och flyttar fram på magen :/
    fem graviditeter...
    jag behöver uppmuntran och blev sååå glad när jag fick nys om denna sida!
    älskar färger och kläder :)
    kram från dalsland//

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst förändras våra kroppar med åren. Men det behöver inte betyda att man inte ska få klä sig i kläder som man tycker om och mår bra av. Färg och mönster muntrar upp de mesta och som tur är är urvalet av just färgglada och mönstrade kläder stort i butikerna till våren. Former är FINT! Framhäv dem.

      Radera
    2. tack för dina värmande ord - uppskattas :)
      hej från dalsland//

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...