måndag 27 februari 2012

Jag önskar att jag vågade....

...ha lite mer färgstarka och mönstrade kläder.
Det är en kommentar som jag ofta hör. Då tycker alltså personen att det är snyggt och tilltalande med färg och mönster, men är själv för "feg" och vill inte "sticka ut". Istället fortsätter hon att välja diskret och färglöst.

Det här kan dels handla om gamla vanor och invanda mönster, dels om låg självkänsla. Många gånger om både delar på en och samma gång.

ALLA passar i färg.
ALLA passar i mönster.

Det gäller bara att hitta rätt färger och rätt mönster för just dig.
Alla uppskattar inte färg och mönster, och det är en annan sak. Personlig stil och smak är aldrig fel.
Däremot tycker jag att det är tråkigt att höra att någon undviker att bära vissa typer av plagg som de egentligen skulle vilja - men inte vågar.

Om du hör till dem som skulle vilja.... men inte vågar bära mer färgglada och därmed uppséendeväckande kläder, så är mitt råd att börja i liten skala med färg.
Hur ser din garderob ut nu?
Vilka färger använder du dig av?

Den som vill vara "färgdiskret" har ofta svart, gråa eller bruna nyanser i garderoben. Om du nu ska börja kombinera den garderob du har måste du utgå från färgen du brukar bära.
Svart är en lättmatchad färg - allt passar. Det är en färg som ses som avsaknad av färg, men i själva verket är det en blandning av alla färger. Vilken färg du än matchar med, så framhävs den bra av den svarta grundtonen. Om du vill sätta färg på en svart outfit, men inte vill ta i för mycket bör du undvika grundfärgerna gul, röd blå eller grön i sina klaraste former - välj hellre lite mildare toner.
Varma toner att matcha med
Samma sak gäller för den som har en garderob till stora delar i gråskalan - alla färger passar. Börja gärna kombinera med lite mildare toner om det känns svårt.
Bruna och beiga toner kan du med fördel kombinera med andra varma nyanser; rostfärger, brända orangea toner och terracotta. Även turkosa och gröna toner är en mycket snygg kombination.

När det gäller mönster är de stormönstrade plaggen mer iögonfallande än de med mindre mönster. Börja att använda dig av plagg med mindre- eller mellanstora mönster. Tänk fortfarande att det ska vara en blandning av mildare färger och toner om du inte är mogen för det färgstarka riktigt ännu.

Sedan gäller det val av plagg. Mitt tips för att träna upp ditt mod är att börja sätta färg med detaljer i din klädsel. Nu finns det i princip hur mycket sjalar som helst att välja bland i alla färnyanser, mönster och kvaliteter. De passar alla årstider och tillfällen - från skidbacken till galakvällen.
Att bära en sjal/scarf är ett enkelt sätt att variera och sätta färg på en annars lite småtrist outfit.
Andra sätt du kan sätta färg på klädseln är att:

  • Bära en färgglad topp till diskreta byxor och kofta/kavaj.
  • Färgglada skor som gärna matchas med handväska blir glada utropstecken.
  • Välj färgglada strumpbyxor till en diskretare kjol/klänning.
  • Satsa på färg på kjol byxor till en diskretare överdel om du tycker att det känns för vågat att bära färg nära ansiktet.
Så säg nu inte mer att du vill men inte vågar. Börja så smått att sätta färg på din klädsel och du ska se att du kommer att bli modigare och modigare i takt med att du får komplimanger för dina färger och du känner dig säkrare i din nya stil. Inga mer ursäkter nu. Lev och njut.


10 kommentarer:

  1. Men då är jag ju alldeles rätt ute! Jag älskar färger. Jag har också haft min "svarta period", men numera försöker jag alltid ha en stark färg på mig. Jag märker att jag blir gladare och då blir alla andra jag möter också det. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är du alldeles rätt!!!
      Färg sprider glädje både till bärare och omgivningen. Det är en härlig känsla.

      Radera
  2. Nu ska jag våga möta våren i färg !!jag ska kliva ur min mentala konservburk.... och leta fram mina lila strumpor och rutiga kjol och möta våren ! Blir så glad när jag läser dina inlägg ! soliga hälsningar Jenny E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så härligt det låter! Du kommer att bli så glad och vi andra som ser dig också. Shine on!

      Radera
  3. japp!
    jag har blivit färgtokig. och det är sååå underbart.
    i går hade jag skrikrosa najlåns och gula converse :)
    blir så glad.
    nu skall det sockerstoppas samt losas 20 kilo!
    kläder är roligt ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan se dig som härlig energifärgklick framför mig. Du kommer att få många att dra på munnen av glädje. Lycka till med sockerstoppet dessutom. Du vet att du kan hämta lite tips på min andra blogg:
      http://sockerfriheten.blogspot.com/
      Lycka till med den färgrika och sockerfria vår!

      Radera
  4. Bilden på tjejen gör mig så glad! :)
    Jag älskar färg!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar övriga inlägg, och läste detta av nyfikenhet. Nu vill jag ge mig in i denna färgstaska diskussion och säga att alla faktiskt inte trivs i starka färger! Det behöver inte handla om att våga! Personligen har jag, efter övertalning, provat mer färgstarkt i olika omgångar. Men jag trivdes aldrig i dessa kläder, utan jag återgick till "mina" färger. Min bas i garderoben är svart och så bryter ev jag av med ett plagg i någon diskret färg. Kanske lite grått, beige eller grått. Då känner jag mig finast, och inte minst. Jag känner mig som MIG! =) I min yrkesroll och på min fritid passar samma stil: Jeans (ofta svarta), top, ev stickad tröja och så Ecco-skor. Till fest gillar jag varianter på "den lilla svarta". Dessa kläder och färger gör mig nöjd och glad! Var och en måste hitta det som gör oss glada! Härligt att ni som gillar färg, upptäckt detta och använder denna personliga humörhöjare. Men jag undrar, varför förutsätter folk i färgstarka kläder så ofta att alla andra skulle bli gladare om vi bara "vågade" bära färgstarkt?

    SvaraRadera
  6. Tack för din kommentar Ann! Du har helt rätt i det du skriver, och det var lite den vinklingen jag vill ha i mitt inlägg. Det allra viktigaste är att hitta den stil och de färger som DU SJÄLV trivs i. Då mår och ser du som bäst ut. Känner du dig obekväm i färg kommer du bara att utstråla en obekvämhet och ett missnöje.
    Som jag skrev i inlägget handlar det om att de som ÖNSKAR att de vill, men inte vågar. Det är ju en annan sak än de som inte alls vill. Är du med?
    Jag vet inte om du kanske känt från annat håll att andra har velat "påtvinga dig" en annan typ av kläder och andra färger? Jag tror att det lätt kan bli så av "välmening" bland vänner eller av butiksbiträden.
    Så fortsätt du att vara fin och nöjd i de kläder som du tycker om. Då har du hittat rätt :-)!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...