torsdag 16 februari 2012

Har du koll på din klädstil?

Klänning och kavaj från H&M våren 2012

Jag gnuggar händerna av förtjusning, för det var länge sedan vi hade ett sådant stort utbud av färgglada och (stor)mönstrade kläder att välja på i butikerna. Jag personligen tycker mycket om att bära kläder med färg. Det får mig att må bra, bli glad och ger mig energi. Jag väljer mina kläder främst efter kriteriet hur de får mig att må, inte vad som är "helrätt" eller vad andra tycker. Självklart anpassar jag mig efter situation, men överlag kan man säga att min garderob är ganska färgstark.
Jag kan tycka att det är mycket snyggt med diskreta färger och mönster, men då på andra. Jag trivs inte i att bära det själv.


Har du någon genomtänkt filosofi med din garderob? 
Vet du vad du tycker om och inte tycker om?

Många säger att de har svårt att hitta sin stil och känner sig osäkra när det gäller val av kläder. Här är några korta tips på hur du kan strukturera upp det lite grann:

  • Enklast kan faktiskt vara då att utgå från vad man INTE tycker om. Sortera bort de stilar och färger som du absolut inte trivs i. Titta på bilder i tidningar på nätet. Vad skulle du aldrig drömma om att ta på dig? Klipp gärna ut bilder och samla i en "not-to-wear"-klippbok.
  • Se vad som hänger i din garderob och som du INTE använder. Vad har du gjort för felköp? Plocka bort dessa plagg ur garderoben. gör en mental notering om vad det är du inte gillar när du bär plagget (material, färg, snitt etc. )så att du inte behöver göra samma felköp igen.
  • Ta en titt i garderoben och plocka fram dina favortiplagg. De som du alltid blir glad av och mår bra av att bära. Hur ser de ut? Har de någon gemensam nämnare? Vad är det du uppskattar med respektive plagg?
  • Ta ytterligare en titt i modemagasin, kataloger eller leta efter modebilder på nätet. Försök att hitta liknande plagg som dem du nyss har konstaterat att du tycker om. Där har du början på din stil. Börja samla på bilder i din "look-book" eller gör ett inspirerande collage.

2 kommentarer:

  1. Underbart med en Look-Book. Jag har på sistone hört kommentarer som fått mig att fundera över shopping-fokus.

    Kommentar 1: 3 medelålders damer som står i en butik och tittar på rea-kläder då den ena kvinnan tar fram en långärmad tröja och säger: "Den är ju inte så snygg men den duger att skrota omkring i hemma."

    Det fick mig att fundera över förmågan att värdsätta sig själv. Varför ska man skrota runt i fula kläder hemma?

    Kommentar 2: Jag kommer hem och visar min man mina nyinköpta och supersnygga silverfärgade jeans och säger till min man: Visst är dom snygga? Hans svar: "Jo, men när ska du ha dom? Passar ju inte direkt på Konsum."

    Då funderade jag och kom fram till att jag har aldrig någonsin köpt ett klädesplagg med tanken att det här passar bra att ha när jag är och handlar mat. Har jag haft användarfokus när jag handlat så har det rört träningskläder, gummistövlar och liknande. Det fokus jag alltid har är att jag vill känna mig snygg, trygg och bekväm i det jag bär. Tänker sällan praktiskt.
    Just nu håller jag på och lär mig att gå i mina nyinköpta stövlar. Praktiskt fanns inte i mitt huvud för dom var skitsnygga, guldfärgade i ormskinnsmönster med skyhög, supersmal klack i guldfärgad metall och med kristaller på hälen. Passar perfekt när jag föreläser om Rockstjärnestatus. Och även på Konsum, i mitt tycke!

    Den här bloggen är superbra! You really Rock, Ulrika!!!!

    SvaraRadera
  2. Och jag har upptäckt att jag gillar retromönstrade klänningar, gärna i kombinationen rött/orange/cerise! Detta trots att jag är en ganska lugn, lite blyg person...
    Jag skulle aldrig ta på mig något klassiskt anonymt (typ dräkt, finbyxor, pumps).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...