onsdag 7 mars 2012

Klä dig för DIN skull

Män tror att kvinnor klär sig för att behaga dem. Det kan säkert vara sant ibland, men faktum är att kvinnor klär sig för att "imponera på".... andra kvinnor. Vi vill visa vem vi är, att vi har bra smak, har gott om pengar, att vi är snygga, modemedvetna eller vad det nu kan handla om.
Kan du känna igen dig i det? Kanske inte alltid, men ibland...

Det är självklart inte något större fel att klä sig för att visa upp sin stil och klädsmak för andra, oavsett om det är män eller kvinnor. Men ännu hellre skulle jag vilja att du och alla andra klär dig för att BEHAGA DIG SJÄLV. Att du väljer stil och kläder som du tycker om och trivs i. Att du klär dig fint för att du tycker om att vara fin - oavsett vad andra har för åsikt.

Viktigt att tänka på är hur du mår i de kläder du bär.
Får kläderna dig att känna dig glad, välmående, fin eller någon annan positiv känsla - då är det bra.
Om du däremot känner dig nere, ledsen, trist eller ful - då är det mindre bra.
Tyvärr anses det av en del lite "fult" att vilja vara fin. Hel och ren är ok, men mer än så behöver det definitivt inte vara. Det är bara fåfängt och fåfänga är inte accepterat eller seriöst.

Frågan är hur du vill klä dig, vad du tycker om och hur du vill att kläderna påverkar dig?
Jag själv har till exempel väldigt svårt att ha på mig mjukisbrallor. Jag har verkligen försökt att ha det när jag är hemma och "skrotar", för det är onekligen väldigt praktiskt och skönt. Snyggt, nja, men ibland är det det bekväma och inte snygga som är det viktigaste. Jag kan ändå inte ha på mig mjukisbrallor även om jag inte kommer att träffa en kotte. Anledningen är att jag för ett antal år sedan var sjuk under en längre period. Jag hade feber och ont i kroppen i flera månader och då var det bara mjukisbrallor som gällde. När jag sätter på mig mjukisbrallor idag får jag tillbaka samma känsla - jag känner mig sjuk, sunkig och eländig. Det fungerar alltså inte ens när jag är hemma och ska slappat, för de får mig att må dåligt.

Hur får dina kläder dig att må?
Har du några plagg som du känner att du inte mår bra av? Använd dem inte ens hemma när ingen ser dig. Det finns inte någon anledning att ha kläder som får dig att må dåligt eller känna dig missnöjd med dig själv.
Vilka kläder har du som du alltid känner dig fin, fräsch och bli glad och energifull av att bära? 
Vad är det med dem tror du som fungerar så bra för dig? Tänk på det nästa gång du behöver köpa kläder.

Klä dig i första hand för DIN skull.
Om du känner för att gå i skyhöga higheels och lackbrallor när du går till Konsum så är det helt ok.
Känner du däremot att du mår mycket bättre av att vara osminkad och iförd sambons urtvättade swettisbrallor så är det också helt ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...