tisdag 7 augusti 2012

Vilka färger klär du i?


På 80- och 90-talet var det vanligt att man gjorde en FÄRGANALYS för att få reda på vilka färger man klär bäst i. Det är inte lika vanligt/populärt i dag, men det finns fortfarande de som arbetar med att göra färganalyser.

Att göra en färganalys och få reda på vilka färger du klär i och vilka som är dina topp-färger är en riktigt bra investering. Googla "färganalys" och din stad, så får du se var du kan göra en i närheten av där du bor.

Om du bär FEL färger så kommer din hy att se rödare, blåare eller gråare ut, den blir matt och dina rynkor/veck framträder mer likaså dubbelhakan om du har en sådan. Ditt hår kommer dessutom att se mattare ut och eventuella finnar/utslag framträder mer.
Väljer du RÄTT färg kommer det att ge lyster åt hy och hår, du kommer se yngre och mer "tight ut - som ett knivlöst ansiktslyft.

Du kan själv prova dig fram. Om du har ett bra "öga" så kommer du tydligt att kunna se skillnaden på de färger som är bra och de som är mindre bra själv.
Lättast är ofta att jämföra två "motsatsfärger" med varandra.
GULD (varm)  och SILVER (kall).
ORANGE (varm) och CERISE(kall)
Håll plagget/tyget/färgen i aktuell färg tätt under din haka, ställ dig framför en spegel, helst i dagsljus, och jämför den varma och den kalla färgen med varandra. Byt gärna fram och tillbaka flera gånger för att se resultatet. Du kan också prova att fotografera dig med de olika färgerna för att kunna jämföra dem med varandra.

Ett annat sätt är att sminka din ena ansiktshalva (höger eller vänster) med kalla färger och den andra med varma färger. Gör det dock inte innan du ska åka och jobba eller vid något annat tillfälle då du ska träffa människor. Du kommer nämligen att få ett "snett" ansikte. Den ansiktshalva med "fel"färger kommer nämligen att "hänga" - ansiktsdragen kommer att dras nedåt och du kommer också där att se mer sminkad och onaturlig ut, som en påskkärring.

När du vet vilka färger du passar bäst i, varma eller kalla och gärna exakt vilka nyanser, så är det lätt att bygga din garderob med just dessa färger. Viktigast är att ha rätt färg nära ditt ansikte. Om du väljer en byxa i "fel" färg, så kommer det inte att ge så stora effekter på ditt utseende.
Säkert kommer du dessutom inse varför vissa plagg i din garderob är dina favoriter -  de är troligen rätt färg för dig, och kanske också förstå varför du inte alls trivs i en del plagg som då har fel färg.



6 kommentarer:

  1. Hej hej...jättetrevlig blogg detta...gjorde denna färganalys för ca 20 år sedan..då var ca 40 år ...idag är jag snart 60 år ..undrar om man behåller samma färgskala hela livet ut..själva var jag då kall sommar ...skulle vara intressant att veta om det blir en förändring i ens färger ju äldre man blir..är det något du känner till?...Hälsningar Marie-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie Louise! Du har samma grundfärger hela livet, dock kan de förändras något i nyans. Till exempel får du "djupare" färg när du är solbränd och får lite försvagad färgton med ålder. Det kan i praktiken innebära att vissa färgtoner i klädseln också kan behöva tonas ned.

      Radera
  2. älskar denna blogg!!!
    mer, mer, mer...
    varje inlägg går jag och tänker på - länge :)

    SvaraRadera
  3. TACK Jeanette!!!
    Så glad jag blir att du känner så :-)!
    Mer kommer och jag planerar också att så småningom erbjuda stilanalyser för dem som är intresserade.
    Kul att du uppskattar det jag skriver om och tack för att du talar om det. Kram

    SvaraRadera
  4. hej nu blev ju jag nyfiken men om man vill söka själv , hur vet man om jag passar i kalla eller varma. Jag är väldigt blek då jag är rödhårig i grunden ) har blont hår idag men som sagt väldigt ljus fräkning hy. skall jag då ha varma eller kalla färger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis liknande fenomen här.Har gjort färganalys för många år sen,då med mitt guldröda hårsvall och fräknar.Älskar rostfärgat,beige,julrött mfl varma färger.
      Jag är nu strax över 50 och mitt hår är genomskinligt-blont.
      Nu säger alla att jag ska ha kalla färger.Jättesvårt att ställa om sig, har så smått lärt mig att tycka om marinblått och turkos.Ceris är en hemsk färg,men tyckare säger att den klär mig.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...